Rozwój i innowacje w branży HealthTech

Beata Baranowska | What's up in IT | 17.05.2022

Technologia wyznacza coraz to nowe ścieżki w różnych dziedzinach naszego życia. Dziś każdy ma przy sobie smartfon, a wielu z nas posiada profile na kilku portalach społecznościowych. Korzystamy z coraz to nowocześniejszych, bardziej zaawansowanych gadżetów. Pandemia Covid-19 zwiększyła tempo cyfryzacji niemal każdej dziedziny życia i biznesu. W poniższym artykule postaramy się pokazać, jak wielki udział ma technologia w rozwoju świata medycyny.

Sektor opieki zdrowotnej wciąż się rozwija

HealthTech to najszybciej rozwijająca się gałąź sektora opieki zdrowotnej. Na rynku pojawia się coraz więcej rewolucyjnych rozwiązań medycznych, które mają wpływ na sektor ochrony zdrowia, nie tylko polski, ale i zagraniczny. Według badań Statista wśród najbardziej znaczących technologii dla zdrowia i życia ludzi, a także poprawy ich jakości, warto wyróżnić telemedycynę, wirtualną rzeczywistość (Virtual Reality – VR) czy rzeczywistość rozszerzoną (Augmented Reality – AR). Pozwalają one na ułatwienie dostępu do usług oraz cyfryzację informacji o zdrowiu i dokumentacji medycznej, e-diagnostykę czy nawet zdalne wykonywanie usług medycznych.

Czym dokładnie jest HealthTech?

HealthTech to szerszy termin, który obejmuje wszelkie technologie lub oferty w zakresie opieki konsumenckiej, opieki medycznej lub szerzej pojętego systemu opieki zdrowotnej, które zostały umożliwione lub zrewolucjonizowane przez nowoczesną informatykę i inżynierię. Podstawowe czynniki technologiczne obejmują: smartfony i aplikacje, cyfryzację i dokumentację elektroniczną, uczenie maszynowe / sztuczną inteligencję, bezpieczeństwo i szyfrowanie danych, nanotechnologię lub druk 3D, Blockchain i inne.

Technologia w opiece zdrowotnej ma wiele zastosowań: monitorowanie rytmu bicia serca i sygnałów elektrycznych z serca pomoc w tworzeniu przełomowych leków, możliwość zaglądania do DNA, pomoc w leczeniu pacjentów na odległość, co pozwala na szybsze i dokładniejsze postawienie diagnozy oraz sprawne organizowanie przepływu pracy w szpitalach.

HealthTech vs MedTech. Jakie są różnice?

HealthTech to technologie umożliwiające lepsze świadczenie, opłacanie i korzystanie z opieki zdrowotnej. Chodzi głównie o zdrowie osobiste, a to oznacza, że pacjenci angażują się w dbanie o swoje zdrowie i wszystko, co dzieje się poza szpitalem (teleporady czy zdalne monitorowanie). HealthTech ma na celu przede wszystkim zapobieganie i monitorowanie zdrowia pacjenta, a nie jego leczenie.

HealthTech

Technologie medyczne wykorzystują bazy danych, aplikacje, urządzenia mobilne i urządzenia typu wearables. Te ostatnie pozwalają śledzić aktywność pacjenta (np. kroki), poziom cukru we krwi, tętno i automatycznie przesyłać informacje do aplikacji zdrowotnej w telefonie. Aplikacja ta następnie analizuje zdrowe nawyki pacjenta i wydaje odpowiednie zalecenia.

Oprogramowanie HealthTech ma także udział w zakresie funkcjonowania szpitali. Chodzi tu o oprogramowanie do zarządzania daną placówką medyczną. Pomaga ono administratorom, lekarzom i pielęgniarkom utrzymać porządek, jeśli chodzi o plan pracy personelu placówki, planowanie wizyt pacjentów, zarządzanie rozliczeniami czy też bazą danych z informacjami o pacjentach.

MedTech

Rozwiązania MedTech z kolei są powszechnie stosowane w zakresie diagnozowania, leczenia, opieki nad pacjentem i poprawy stanu ich zdrowia. Głównie ma zastosowanie w szpitalach i skupia się na diagnozowaniu i leczeniu pacjenta, a nie na profilaktyce. Jak podaje raport Deloitte z 2021 roku, inwestycje w innowacje MedTech oparte na danych, diagnostykę czy ortopedię wzrosły w ostatnich latach w Europie Zachodniej o 24%.

HealthTech, Digital Health i Healthcare IT

  • HealthTech obejmuje wszelkie oprogramowanie, dane i urządzenia, które dzięki rewolucyjnym innowacjom spoza sektora opieki zdrowotnej wspierają nowe możliwości w zakresie generowania i analizy danych lub cyfrowej diagnostyki i leczenia.
  • Digital Health obejmuje technologie i podejścia obliczeniowe związane z generowaniem i analizą dużych zbiorów danych w celu dostarczania wiedzy lub optymalizacji wyników. Ostatnie lata to czas, gdy w Polsce pojawiło się wiele rozwiązań cyfrowych. Rozwinęła się telemedycyna i powstało mnóstwo udogodnień dla pacjentów jak: e-recepty, e-skierowania, e-zwolnienia, powstała również aplikacja mobilna IKP, która pozwala na dostęp do Internetowego Konta Pacjenta.
  • Informatyka w opiece zdrowotnej odnosi się do rozwiązań w zakresie oprogramowania, które wspierają optymalizację działań poprzez cyfryzację systemów i procesów do tej pory funkcjonujących w trybie offline (głównie dla świadczeniodawców).

Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji

Opieka medyczna jest jednym z obiecujących kierunków rozwoju dla AI, ponieważ już w tej chwili stosowane są w niej liczne rozwiązania bazujące na algorytmach sztucznej inteligencji. Już w latach 90. projekt sztucznej inteligencji wzbudził obawy, że roboty w niedalekiej przyszłości mogą nawet całkowicie zastąpić lekarzy. Jednak dziś widzimy, że to właśnie lekarze stanowią niezbędną część medycyny, natomiast roboty stają się dla nich coraz większą pomocą i ułatwieniem podczas przeprowadzanych operacji czy działań diagnostycznych. Urządzenie wyposażone w systemy AI o odpowiednich algorytmach pozwala na zebranie dokładnego wywiadu chorobowego oraz określenie przybliżonej diagnozy. 

Chatboty w służbie zdrowia

W ostatnich latach widoczny jest wyraźny wzrost zaufania użytkowników dla rozmów z chatbotami na stronie internetowej lub w aplikacji Messenger. Jak podają dostępne statystyki, aż 64% internautów uważa, że możliwość 24-godzinnej obsługi zapytań jest najlepszą cechą chatbotów.

Sztuczna inteligencja potrafi odpowiedzieć na około 80% standardowych pytań rozmówców. Ta umiejętność chatbota jest niezwykle cenna – wirtualni asystenci mogą sprawdzić się jako wsparcie np. w rejestracji wizyt i badań, odbioru wyników lub wyszukiwaniu lokalizacji najbliższej apteki czy przychodni.

W Stanach Zjednoczonych podczas pandemii powstał bot, który analizuje objawy osób z podejrzeniem zakażenia koronawirusem. Po uzyskaniu odpowiedzi na kilka pytań sztuczna inteligencja wspiera lekarzy i pacjentów w podjęciu decyzji o wykonaniu testu na obecność SARS-CoV-2. Tego typu rozwiązania, oparte na sztucznej inteligencji, posiadają cechy, dzięki którym można uzyskać wymierną pomoc w diagnostyce, leczeniu oraz zarządzaniu opieką zdrowotną. Są szybkie, responsywne i dostępne przez całą dobę.

Podsumowanie

HealthTech i MedTech to narzędzia efektywnego zarządzania w rękach osób decyzyjnych z branży ochrony zdrowia, które mogą być odpowiedzią na wciąż rosnące zapotrzebowania na usługi medyczne. Największym wyzwaniem, z którym muszą sobie radzić twórcy technologii wykorzystywanych w medycynie, farmacji czy ochronie zdrowia, jest bezpieczeństwo ludzi, którzy będą z tych technologii korzystali.

Dlatego właśnie tak ważne jest utrzymanie najwyższych standardów zarówno w kontroli jakości, jak i bezpieczeństwa. Przyszłość opieki zdrowotnej będzie się koncentrować wokół doskonalenia modeli opieki zorientowanych na pacjenta. Organizacje służby zdrowia będą potrzebować sprawniejszego zarządzania danymi i lepszych metod mierzenia wyników, gdyż pozwoli im to na ograniczenie kosztów opieki zdrowotnej, wybranie ulepszeń i kształtowanie struktury wewnętrznej tak, by zapewniała najwyższej jakości obsługę pacjentów.