Wdrożenie aplikacji raportowo-analitycznej QlikView



Kraj: Polska
Sektor: Nieruchomości
Usługi: Business Intelligence
Obszar: Microsoft SQL Server, QlikView
Wdrożenie aplikacji raportowo-analitycznej QlikView
Intensywny rozwój działalności firmy Skanska wymagał usprawnień pracy w organizacji, przede wszystkim w zakresie rozwiązań informatycznych. Pojawiła się istotna potrzeba posiadania narzędzia analityczno-raportowego wspierającego głównie działy controllingu, finansów oraz managementu w zakresie rozbudowanych i przekrojowych analiz finansowych. Ze względu na strukturę organizacyjną firmy Skanska, która swoją obsługę informatyczną posiada w innej lokalizacji niż reszta oddziałów, wdrożenie narzędzia powierzone miało zostać firmie zewnętrznej.
PRZEJDŹ DO:
Potrzeby firmy
Głównym zadaniem narzędzia miało być ułatwienie i usprawnienie codziennych zadań w obszarze finansów i planowania. Platforma analityczno-raportowa miała umożliwić agregację i wyliczenie danych finansowych i niefinansowych z poziomu projektów na poziom krajowy i regionu, ułatwiając tym samym komunikację pomiędzy kierownikami projektów i kadrą zarządzającą oraz raportowanie do kontrolera finansowego firmy. Dane pochodziły z systemów źródłowych różnych spółek grupy – systemu ERP MS Dynamics AX oraz dedykowanego systemu ERP KORAB.
Założono więc następujące cele:
- konsolidacja danych z wielu źródeł i systemów w jednym miejscu,
- rezygnacja z systemu finansowego jako środka ciężkości firmy i tworzenia jednego systemu dla wszystkich użytkowników,
- szybka oraz łatwa skalowalność utworzonych już raportów – dla nowych regionów, krajów, departamentów,
- utworzenie platformy do zarządzania dla firmy w Europie.
Największe wyzwania w projekcie
Nadrzędnym celem projektowym była potrzeba prezentacji wielu rodzajów danych (kalkulowane dane finansowe, niefinansowe, opisowe) w różnych perspektywach czasowych, w kompleksowych raportach i zgodnie z precyzyjnymi wymaganiami w organizacji, która posiada własne systemy finansowe w każdym kraju. Dodatkowym celem było utworzenie jednej platformy decyzyjnej dla wszystkich krajów regionu w jak najkrótszym czasie.
Rozwiązanie
Dobór właściwego rozwiązania Business Intelligence i jego wdrożenie powierzono specjalistom z firmy Inetum. Współpraca z wiodącymi dostawcami narzędzi Qlik, Microsoft, IBM i SAP oraz idąca za tym możliwość wyboru najbardziej optymalnego z nich, była jedynym z czynników wyboru partnera wdrożeniowego.
Najbardziej optymalnym narzędziem BI, spełniającym potrzeby firmy, okazała się platforma QlikView – nowoczesne, pełnowymiarowe rozwiązanie analityczno-raportowe służące do analiz danych transakcyjnych. Intuicyjność i łatwość w obsłudze to cechy, które przyczyniły się do wyboru tego rozwiązania biznesowego.

Etap wdrożenia aplikacji zakończony został pełnym sukcesem, a samo narzędzie zrewolucjonizowało pracę w firmie. W imieniu firmy Skanska rekomenduję firmę Inetum jako solidnego i godnego zaufania partnera biznesowego w obszarze rozwiązań Business Intelligence. Rozległa wiedza techniczna, doświadczenie i elastyczność specjalistów firmy Inetum przyczyniły się do powodzenia projektu.

Kamil Lubiejewski, Manager ds. Finansowych w Skanska Property Poland
Źródła danych
- 4 kraje, 40 firm i 10 podregionów w jednej aplikacji,
- planowanie strategiczne na lata 2014-24,
- aplikacja wielowalutowa (EUR, SEK, PLN, HUF, CZK, RON),
- zasilenie danymi co 30 minut,
- dane projektowe importowane z systemu generalnego wykonawcy.
Raporty grupowe i lokalne
- planowanie zakupu, gruntów, czasu rozpoczęcia i sprzedaży inwestycji,
- modelowanie wariantów wyjścia z inwestycji,
- bilans i Rachunek Wyników w ujęciu korporacyjnym i statutowym,
- raporty kosztów operacyjnych oraz zarządzania nieruchomościami,
- analityka kosztów projektowych,
- możliwość przejścia z ksiąg lokalnych do korporacyjnych;
Moduł planowania
- prognozowanie kosztów działalności operacyjnej,
- prognozowanie kosztów projektowych.
Zakładka Executive Summary
- podsumowanie głównych wskaźników raportowych na poziomie planu i wersji planu,
- wykresy prezentujące wartości dzierżawy, wydajności oraz rentowności inwestycji,
- szczegółowy raport skupiający się na jednym wybranym wskaźniku.
Technologie
W projekcie wykorzystano narzędzia analityczno-raportowe QlikView oraz hurtownię danych w Microsoft SQL Server (Axapta).
Korzyści z wdrożenia
- łatwa w obsłudze intuicyjna aplikacja,
- konsolidacja wielu źródeł danych w jednej aplikacji,
- implementacja „w lot” – liczona w dniach, nie miesiącach,
- dostępność na urządzeniach mobilnych,
- skalowalne rozwiązanie tworzone przez użytkowników biznesowych,
- elastyczność czasowa generowanych raportów – wszystkie raporty dostępne dla miesiąca, kwartału, roku, narastająco lub w okresie dla dowolnego wymiaru biznesowego,
- możliwość wielowymiarowej analizy – przy dowolnym wyborze parametrów,
- funkcja exportu transakcji – każdy raport umożliwia wejście w dane i eksport transakcji z danej pozycji
O kliencie
Skanska Property Poland Sp. z o.o – Lider branży budowlanej i deweloperskiej, działający na wybranych rynkach w Europie i Ameryce Północnej. Firma Skanska Property we wszystkich realizowanych przez siebie projektach stawia na innowacyjność, zrównoważonym rozwój oraz harmonijne integrowanie wybudowanych przez siebie obiektów z istniejącą już strukturą miejską.