Platformy cyfrowe – nowoczesne rozwiązanie dla biznesu

Anna Miernik-Nowakowska | Go to Cloud | 10.06.2020

Obserwując ostatnie trendy technologiczne, można stwierdzić, że platformy cyfrowe (ang. digital platforms) stały się ważnym rozwiązaniem biznesowym dla firm z wielu branż. Nic dziwnego: pomagają rozwijać biznes i dotrzeć do nowych klientów. Dziś, szczególnie w świetle ostatnich wydarzeń, CEO, project managerowie i inni liderzy biznesu, chętniej niż kiedykolwiek wykorzystują dedykowane rozwiązania IT, aby utrzymać cyfrowy rozwój przedsiębiorstwa. Jeżeli odpowiadasz za rozwój technologiczny w firmie, to dobry czas, aby zapoznać się z możliwościami, jakie dają platformy cyfrowe.

Sekret zainteresowania platformami cyfrowymi

Niebywały sukces, jaki odniosły nowoczesne startupy i przedsiębiorstwa, takie jak Amazon i Alibaba dzięki wykorzystaniu platform cyfrowych, przekonuje także inne firmy do ich wdrożenia. Według raportu firmy McKinsey wykorzystanie platform cyfrowych staje się wyznacznikiem cyfrowej dojrzałości przedsiębiorstw. Najbardziej zdigitalizowane sektory, jak bankowość, mogą pochwalić się ich wykorzystaniem na poziomie 95%.

Firmy stawiają na platformy cyfrowe z kilku powodów:

  • 31% przedsiębiorstw wskazuje możliwość integrowania pojedynczych usług i dostarczania dzięki temu usług w modelu full-service.
  • Ponad 20% firm decyduje się na wykorzystanie platform cyfrowych, żeby powiększyć bazę klientów.
  • Według wyliczeń wykorzystanie platformy może przynieść do 10% wzrostu zysku operacyjnego w ciągu pięciu lat od wdrożenia.

Jeżeli jesteś osobą decyzyjną, która odpowiada za rozwój technologiczny w firmie, zapoznaj się z możliwościami, jakie dają platformy cyfrowe.

Czym są platformy cyfrowe?

Jeżeli połączyć w jedną różne definicje tego zagadnienia, platformy cyfrowe można opisać jako model biznesowy oparty na technologii, który umożliwia interakcje wielu stron i grup użytkowników. Według badań rynkowych 85% z nich skupia się na obszarze B2C, łącząc dostawców z konsumentami. Ten model jest jednak coraz częściej wykorzystywany także w relacjach Business 2 Business, a powiększająca się społeczność skupiona wokół platform cyfrowych świadczy o wartości, jaką niosą.

Przykłady platform cyfrowych

Platformy cyfrowe wykorzystywane są przez sektor e-commerce, ale nie tylko. Najczęściej rozwijane rozwiązania dotyczą sektorów finansowego, mediowego czy logistycznego.

Oto niektóre ze znanych przykładów platform cyfrowych:

  • Media społecznościowe – LinkedIn, Facebook, Twitter itp.
  • Sklepy z aplikacjami – Apple Store, Google Play.
  • Sklepy internetowe – Amazon.
  • Platformy wymiany wiedzy – StackOverflow.
  • Platformy mediowe – Spotify.
  • Platformy crowdsourcingowe (model pay as you go): Uber, AirBnB.

Najważniejsze zalety platform cyfrowych:

  • Sprzyjają budowaniu zaufania między dostawcami i klientami dzięki możliwości wystawiania ocen za dostarczane usługi.
  • Dają możliwość rozbudowy i integracji z innymi narzędziami, dzięki obsłudze API.
  • Dają możliwość wykorzystania innowacyjnych rozwiązań, jak algorytmy Machine Learning czy silnik AI.
  • Są skalowalne i mogą być wykorzystywane przez dowolną liczbę użytkowników.
  • Można je szybko wdrożyć dzięki temu, że są budowane w oparciu o tzw. mikroserwisy.
  • To rozwiązanie elastyczne, które można skonfigurować odpowiednio do potrzeb danego klienta i branży.
  • Wykorzystują model pay as you go, dzięki któremu użytkownicy płacą wyłącznie za usługi, z których korzystają.

Strategia rozwoju platformy cyfrowej

Jak w przypadku każdego projektu, kluczem do wdrożenia rozwiązania cyfrowego jest określenie wartości biznesowej, jaką ma przynieść. Prawdziwym sukcesem jest zmiana sposobu funkcjonowania przedsiębiorstwa, mierzalna za pomocą określonych danych (jak np. czas dostarczenia produktu przed wdrożeniem platformy cyfrowej i po nim, powiększenie bazy klientów, wzrost przychodów). Według raportu na temat strategii rozwoju platform cyfrowych firmy, które obejmują taktykę „pomijania tego modelu biznesowego”, tracą w stosunku do tych, które inwestują w takie rozwiązanie (0,3 procent wzrostu zysku operacyjnego EBIT rocznie w porównaniu z 1,4%).

 Jakie są możliwe strategie rozwoju platform cyfrowych?

  • Samodzielny rozwój platformy – prowadzenie firmy to nie tylko rozwój produktu, ale także kwestie związane z administracją, marketingiem, zarządzanie personelem itp. W przypadku większości małych i średnich firm, zwłaszcza start-upów, pogodzenie tych wszystkich aspektów z prowadzeniem cyfrowego produktu na rynek jest nie lada wyzwaniem. Dodatkową trudnością jest konkurencja z istniejącymi dłużej na rynku rozwiązaniami.
  • Skorzystanie z dostępnych platform – wiele firm decyduje się na skorzystanie z dostępnych rozwiązań, co zdejmuje z nich ciężar konieczności samodzielnego rozwoju platformy, ponoszenia kosztów rekrutacji programistów itp. Jednak im więcej firm jest zainteresowanych takim rozwiązaniem, tym trudniej wyróżnić się na rynku.
  • Zlecenie wdrożenia platformy cyfrowej firmie zewnętrznej – takie rozwiązanie wiąże się z koniecznością znalezienia dostawcy, który ma doświadczenie we wdrożeniach platform cyfrowych. Zaletą outsourcingu rozwoju oprogramowania jest z kolei otrzymanie unikatowego produktu skonfigurowanego pod kątem potrzeb firmy i wartości biznesowej, jaką chce osiągnąć. Dodatkowo rekrutacja programistów o odpowiednich kompetencjach leży po stronie dostawcy.

Outsourcing rozwoju platform cyfrowych – dlaczego warto:

  • Dostęp do specjalistycznej wiedzy i kompetencji – dzięki pracy dla wielu różnych klientów większość renomowanych firm outsourcingowych może się pochwalić wieloletnim doświadczeniem projektowym.
  • Dbałość o time to market i oszczędności – software house’y skupiają się na efektywnym dostarczaniu usług, zatem taka współpraca pomaga przyspieszyć rozwój i wdrożenie produktu przy jednoczesnej oszczędności kosztów (np. związanych z rekrutacją stałą programistów do projektu).
  • Skalowalność i elastyczność – firmy outsourcingowe dzięki bogatemu doświadczeniu i szerokim kompetencjom mogą łatwo dostosować się do wymagań swoich klientów.
  • Dostęp do najnowszych technologii – firmy outsourcingowe podążają za najnowszymi trendami technologicznymi i wykorzystują najnowsze narzędzia i technologie (jak AI, Machine Learning, Big Data). Oznacza to, że jako klient także masz do nich dostęp.
  • Czas i oszczędność – zyskujesz czas, aby skupić się na swoich zadaniach biznesowych – partner outsourcingowy rozwija oprogramowanie i odciąża Cię, dzięki czemu możesz koncentrować się na podstawowych obszarach działalności.

Podsumowanie

Coraz więcej firm pyta nas o możliwości stworzenia platformy cyfrowej i widać, że to rozwiązanie biznesowe zyskuje na znaczeniu. Klienci szukają programistów, którzy mają na koncie rozwój dedykowanego oprogramowania i dzięki temu rozumieją działanie platform cyfrowych oraz wiedzą, jak nimi zarządzać. Odpowiedź na te potrzeby włączyliśmy w strategię rozwoju firmy Inetum, poszerzając naszą ofertę o budowę Digital Platforms. Służymy pomocą zawsze, gdy dla klienta liczą się szybkość wdrożenia i dostęp do niszowych kompetencji programistycznych.