jpro cover servant leader 2 - Przywództwo służebne – historia i filozofia

14.08.2019

Przywództwo służebne – historia i filozofia

Pojęcie przywództwa służebnego (z ang. servant leadership) staje się coraz bardziej popularne nie tylko w dyskusji akademickiej, ale także w rzeczywistości biznesowej. Zmieniające się warunki ekonomiczne, społeczne i kulturowe wymagają od organizacji oraz managerów zmiany w podejściu do ludzi. Kiedyś nimi zarządzali, dzisiaj – stają się za nich odpowiedzialni.

Przeczytaj więcej
jpro cover 14 - Test-Driven Development (TDD) na co dzień

30.07.2019

Test-Driven Development (TDD) na co dzień

Z biznesowego punktu widzenia tym, czego oczekuje klient, jest działająca aplikacja. Nic więc dziwnego, że dla niego testy jednostkowe są zwykle jedynie dodatkiem, z którego najchętniej by zrezygnował. I rzeczywiście – do niedawna nie przykładano tak wielkiej uwagi do pisania testów jednostkowych i w takiej konwencji powstało co najmniej kilka poważnych aplikacji, o których wiem, a wśród nich programy do gospodarowania magazynami, wspierające działanie sklepów, instytucji finansowych i banków. Jednak na przestrzeni ostatnich 15 lat obserwujemy na szczęście ewolucję sposobu postrzegania testów, a dawne podejście staje się powoli „prehistorią developmentu”. Przenieśmy się więc do współczesności i przyjrzyjmy stosowaniu Test-Driven Development, czyli podejściu, które jest ‘state of the art’ współczesnych testów oprogramowania.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest Test-Driven Development,
  • Czym może skutkować brak TDD – case study,
  • Jaki jest schemat ideowy Test-Driven Development,
  • Jak minimalizować liczbę testów,
  • Jak zadbać o czytelność testów jednostkowych,
  • Jakie są korzyści z TDD dla klienta i developera.
Przeczytaj więcej
cover9 2 - Nearshoring, czyli jak Polacy tworzą brytyjskie startupy

20.07.2019

Nearshoring, czyli jak Polacy tworzą brytyjskie startupy

Rozwój technologii informatycznych jest jednym z najsilniejszych motorów napędzających zglobalizowaną gospodarkę światową. Dla biznesu zanikają granice, braki na lokalnym rynku pracy można sobie zrekompensować, sięgając po specjalistów dostępnych w innych częściach kraju, a nawet świata. Dla fachowców podobnie – ogromne zapotrzebowanie na specjalistyczną wiedzę i umiejętności otwiera przed nimi szerokie możliwości nawiązania współpracy z pracodawcami z całego świata. Obok jasnych stron i oczywistych korzyści, wynikających z tego stanu rzeczy, istnieją jednak też obszary ryzyka, a co za tym idzie – mniej lub bardziej uzasadnione obawy. Czy zatrudnienie specjalistów zlokalizowanych poza firmą, a nawet pracujących zdalnie z zupełnie innego kraju, nie odbiera kontroli nad zespołem i procesami zachodzącymi w firmie?

Przeczytaj więcej
JProTech Cover Bledy 2 - Analiza biznesowa – 7 grzechów głównych

25.06.2019

Analiza biznesowa – 7 grzechów głównych

Analiza biznesowa jest niezbędna, aby zespół projektowy dostarczył produkt spełniający wymagania i odpowiadający potrzebom klienta. Mimo zaangażowania i wiedzy wielu osób może się jednak zdarzyć, że na etapie zbierania wymagań pojawią się błędy. Jakie są grzechy główne w analizie biznesowej i jak ich unikać? Czy tylko analityk popełnia błędy? Na te i inne pytania postaram się odpowiedzieć w dzisiejszym artykule.

Przeczytaj więcej
JPro Cover konflikt 2 - Jak rozwiązać konflikt w zespole?

05.06.2019

Jak rozwiązać konflikt w zespole?

Zbudowanie zgranego zespołu często jest trudne, ale jednocześnie warte każdego wysiłku. Biorąc pod uwagę fakt, że prawdziwa praca zespołowa jest stanem niezwykle ulotnym, zdecydowanie warto dokładać starań, aby stan ten osiągnąć i pielęgnować. Nie jest przesadą stwierdzenie, że nawet najbardziej wybitna osoba w pojedynkę nigdy nie dotrze tam, gdzie zgrany zespół. Czy konflikt zawsze oznacza problem? A może warto w konflikcie upatrywać szansy? Dziś chciałbym przyjrzeć się roli konfliktów w budowaniu zgranych zespołów w organizacji oraz podpowiedzieć kilka sprawdzonych rozwiązań.

Przeczytaj więcej
JPro Cover Dlaczego Agile 2 - Dlaczego Agile bywa niezrozumiany?

08.05.2019

Dlaczego Agile bywa niezrozumiany?

W ciągu ostatnich kilkunastu lat branża IT, również w Polsce, przeszła olbrzymią metamorfozę. Skok technologiczny, którego jesteśmy świadkami, został dopełniony zmianą podejścia do zarządzania projektami IT. Model kaskadowy coraz częściej jest zastępowany przez podejście zwinne, czyli Agile, o którym każdy słyszał, wielu twierdzi, że w nim pracuje bądź pracowało, ale który wciąż jeszcze bywa niezrozumiany. Przede wszystkim przez przedstawicieli biznesu, którzy chcieliby rozpocząć współpracę w modelu zwinnym. W dzisiejszym artykule postaram się pokazać wartość, jaką wnoszą techniki zwinne, i odpowiedzieć na proste, a jednak wciąż sprawiające trudności pytanie: zwinny, czyli jaki?

Przeczytaj więcej
JPro TesterScrumCover 2 - Rola testera w zespole scrumowym

17.04.2019

Rola testera w zespole scrumowym

Samoorganizacja i brak hierarchii znanej nam z innych modeli zarządzania – oto, co proponuje Scrum jako framework. Zamiast tradycyjnego modelu szef – podwładni mamy zespół deweloperski, w którym każdy jest osobą przyczyniającą się do sukcesu projektu, Deweloperem. Wiele osób, słysząc o rolach w Scrumie, zadaje sobie pytania: jaka jest w takim razie rola testera? Czy jest on pełnoprawnym członkiem zespołu deweloperskiego?

Przeczytaj więcej
JPro Zaufanie Cover 2 - Zaufanie w zespole scrumowym

22.03.2019

Zaufanie w zespole scrumowym

Zaufanie jest fundamentem naszego życia społecznego, ważnym praktycznie w każdej jego dziedzinie. Jadąc samochodem, wierzymy, że inni będą przestrzegać zasad ruchu drogowego. Wchodząc w związek, ufamy, że druga osoba będzie dla nas wsparciem. Zostawiając dziecko w przedszkolu, wierzymy, że nie stanie mu się krzywda. A co z zaufaniem w miejscu pracy?

Przeczytaj więcej
jpro jcommerce Samozarzdzanie to zarzdzanie przyszoci cover 2 - Samozarządzanie to zarządzanie przyszłości

16.01.2019

Samozarządzanie to zarządzanie przyszłości

Na początek chciałbym zaproponować ćwiczenie. Przeczytaj następujące trzy tezy: 1. Pracownicy są zawsze leniwi i nie chce im się pracować. 2. Każdy pracownik jest złodziejem i czeka na okazję, aby ukraść mienie firmowe. 3. Wszyscy pracownicy nie mają wiedzy i czekają na wytyczne pracodawcy. Zgadzasz się z nimi? Czy może czytając je poczułeś się nieswojo?

Myślę, że jeśli jesteś, lub na jakimś etapie swojej kariery zawodowej byłeś czyimś pracownikiem, raczej nie chciałbyś, żeby ktokolwiek miał takie zdanie o Tobie. W końcu jesteś ambitny, uczciwy, sumiennie wykonujesz swoje obowiązki i masz bogatą wiedzę o pracy, którą wykonujesz. Dlaczego zatem zwykle tak trudno dostać odpowiednią przestrzeń do podejmowania ważnych dla firmy decyzji?

Przeczytaj więcej